Fotogrāfs Rodžers Ballens(Roger Ballen), dzimis ņujorkietis(1950.gads),lielāko daļu radošā mūža pavadījis Johannesburgā, Dienvidāfrikā. Viens no savas paaudzes ekscentriskākajiem un provokatīvākajiem māksliniekiem,kurs nemainīgi izvēlas tikai melnbalto fotogrāfijas tehniku. Autors uzskata,ka šo tehnikas veidu līdz izcilībai pieslīpejuši vien daži autori,un savā darbībā Ballens izlēmis turpināt tikai šo tehnikas „ceļu”. Viens no pirmajiem fotogrāfiju apkopojumiem- „Dorps”- veltīts Dienvidāfrikas lauku iemītnieku dzīvei un videi. Autors ir bijis viesis arī Latvijā, Starptautiskās Fotogrāfijas vasaras skolā, Ludzā,kur pasniedzis meistarklases un analizējis jauno dalībnieku darbus- nesaudzīgi un,kā vēsta atsauksmes,skarbi.
Ballena pamata profesija ir ģeoloģija,kā skaidro pats autors- tā palīdz gūt saikni ar dabu,apvienojot šo „dabisko” aizraušanos ar darbu. Paralēli ģeoloģijai Ballens sācis strādāt ar fotogrāfiju un laika gaitā izkopis koceptuāli sarežģītu un daudzslāņainu rokrakstu. Daži no fotogrāfiju objektiem: maznodrošinātie baltie iedzīvotāji Dienvidāfrikā, iedzimtas slimības upuri,fizisku nepilnību transformēti ķermeņi. Izvēloties fotografējamos objektus,autors necenšas apzināti provocēt, drīzāk gan radikālā formā aicināt rast līdzības pašam ar sevi,abstrahējoties no vizuālajām,acīmredzamajām groteskām.
Pārcēlies uz Johannesburgu 1973. gadā,bet pavisam uz dzīvi- 1982. gadā, Ballens daudzkārt ir ticis apcietināts, radošās darbības laikam mijoties ar tālaika aparteīdu Dienvidāfrikā. Pamata izskaidrojumi apcietinājumam- iespējami nelegāla rīcība vai pat spiegošana. Neskatoties uz to, 80. Un 90. gadu laikā tapuši vairāki Ballena izcilākie fotodarbi. Autors uzskata,ka mākslas ietvaros ir iespēja radīt labāko radošā procesa laikā un tiktāl,ka tas saglabājas cilvēka apziņā vairākas paaudzes pēc kārtas. Izvēloties fotografējamo vidi,Ballens galvenokārt vadās pēc instinktiem, kā arī uzsver,ka fotogrāfijas uzdevums nav atklāt objektīvo realitāti,bet gan „darboties” ar vērotāja uztveri tādā pašā ceļā kā tas notiktu glezniecībā vai grafikā.
Autors piedavā jaunus skatpunktus deformācijas,neglītā,kroplā uztverei ar fotogrāfijas palīdzību,tādejādi aicinot rast jaunas saistības un saskares punktus vērotāja attieksmē pret redzamo. Tāpat arī bieži vien tiek nojaukta robeža starp cilvēcisko,humāno un dzīvniecisko, neapzināto. Līdzīgi ir ar attēloto vidi- katrs sīkākais objekts iegūst autonomu nozīmi,bieži vien nesaistītu ar stāstu,citkārt paskaidrojošu,citkārt- ļaujot vaļu pilnīgi brīvai interpretācijai par objekta saistību ar vidi.
Rodžera Ballena fotovaloda ir izteikti radikāla un „neērta”,tomēr ir svarīgi- rast spēku un uzdot jautājumus,kādus autors cenšas piedāvāt,kaut vai- lai apzinātos,ka arēji neglītais un atbaidošais bieži vien ir baisi līdzīgs iekšējās pasaules procesiem.
Rodžera Ballena izdotie fotoalbumi:
- Boarding House, 2009
- Shadow Chamber, 2005
- Fact or Fiction, 2003
- Outland, 2001
- Cette Afrique’, 1997
- Platteland, 1996
- Dorps: Small towns of South Africa, Clifton Publications; 1st ed edition (1986)
- Boyhood, 1979
Vairāk informācijas par autoru: http://www.rogerballen.com/
Foto: www.flickr.com